Jeanneauklubben

• Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hjem Diskusjonsforum
Jeanneauklubben forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Montering av davit for gummi båt (1 visning) (1) _WHO_ONLINE_GUEST
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
  • Side:
TRÅD: Montering av davit for gummi båt
KistinaU (Besøkende)
Fresh Boarder
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Montering av davit for gummi båt 5 År, 10 Måneder siden Karma: 1  
Hei, jeg har nå kjøpt min første skikkelig båt siden jeg var 20, nå er jeg en stolt eier av en SO42i, 2008 mod. Jeg har kjøpt en zodiac 285 og lurer på, bør jeg ha den på fordekk eller montere en davit til å ha den hengende bak båten. Hvis det monteres davit bak. Er det en komplisert sak. Jeg har ikke 10 tommeltotter.
Hilsen KistinaU

Rapporter til moderator   Lagret som logg Lagret som logg  
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Esp1 (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Montering av davit for gummi båt 5 År, 9 Måneder siden Karma: 6  
Hei!

Først og fremst grattulerer med flott båt!

Ja, det er jo flere løsninger for jolle, selv har jeg montert davit på min 33i og er veldig fornøyd med det. Veldig greit og vippe jolla opp og ned.
Det var ikke mye hokus pokus og innstalere. Det må borres 4 hull per davitfeste og festes med syrefast skrue og mutter. Og selvfølgelig tettes godt med tec7 eller Sikaflex.
På min 33i er det litt trangt og komme til på innsiden av plattformen bak, men det gikk fint. Det er nok litt mer plass på 42i så her bør det gå greiere. Jeg kan ta noen bilder av innfestingen på min båt og legge til her så du får se.

Ellers har du jo også ganske god plass på dekk på båten din, og det er også en mulighet og lagre jolla har. Det er mange som gjør det, og et tips da er vel og løfte jolla med forseilsfallet. Det er kanskje litt mer styr en å vippe den kjapt opp på daviter. Men da har du ingenting som sperrer bak på badeplattformen. Noe som kan være noe å tenke på sikkerhetsmessig. Man skal jo ikke se bort ifra at det er vannskelig og komme ombord med jolle festet i daviter hvis man skulle falle i vannet.

Men som sagt jeg har daviter og er meget fornøyd med det.
Jeg kan legge ut noen bilder når jeg får tatt dem.

Hilsen

Espen

høgslund (Bruker)
Expert Boarder
graphgraph
Sv:Montering av davit for gummi båt 5 År, 9 Måneder siden Karma: 4  
Heisan, jeg følger Espen her og kan anbefale davitere, selv har jeg valgt targabøyle. m tanke på langtur, og da er det enkelt å kombinere dette, men med davitere er også sikkerheten ivaretatt, det er lov å tenke ut av boksen for oss seilere, mange er forfengelige og vil ikke ødelegge båtens linjer med tjafs og ting. men ikke hør på dem, smil.
Monter selvutløsende spinnakersjakler og det er en lett match å frigjøre jolla i en nødsituasjon, med en sikkerhetsline festet til båten selvfølgelig! , så kan eventuell "mann overbord" øvelse eller realitet, gå så bra som man kan håpe på, men "stay on board" er en leveregel. å falle overbord er russisk rullet.
se gjerne bilder av "Spray" vedr. targabøyle her på forumet under artikler. lykke til

"Spray"
Esp1 (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Montering av davit for gummi båt 5 År, 9 Måneder siden Karma: 6  
Hei igjen!

Smart med nødutløsning via sjakkel Høgslund. Dette må jeg innstalere!
Legger ved bilde av en spinakker sjakkel, er den en sånn du mener? Og henge line fra utløser og ned?

Espen

høgslund (Bruker)
Expert Boarder
graphgraph
Sv:Montering av davit for gummi båt 5 År, 9 Måneder siden Karma: 4  
Riktig, men kjøp en stor variant, de små virker ikke etter hensikten, ringen som går igjennom pinnebolten ryker ved hardt drag, og i panikk gjør man jo gjerne det, og da dras ikke bolten ut, har prøvd det under øvelse, det var litt "Scary" å oppleve.

Siste endring: 23/02/2014 10:13 Av høgslund.

"Spray"
Kistinau (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Montering av davit for gummi båt 5 År, 7 Måneder siden Karma: 0  
Hei alle beklager sen svar, nå er båten endelig i havn. Gummi båten ligger på dekk. Foreløpig. Jeg har sett litt på Targa bøyle, det ser greit ut, men er forløpig redd for å klusse til båten. Kan snap davit monters litt høyt oppe slik at gummi båten ikke subber ved seiling på skrå?

KistinaU
GGå til toppen Legg inn svar
  • Side:
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Hovedmeny

Registrering