Jeanneauklubben

• Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hjem Diskusjonsforum
Jeanneauklubben forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Sv:Montering antenne AIS (1 visning) (1) _WHO_ONLINE_GUEST
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Sv:Montering antenne AIS
Dag H (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Montering antenne AIS 5 År, 8 Måneder siden Karma: 0  
Til min SO 379 skal jeg montere AIS. Tenker å plassere antenne ved nedre salingshorn, dvs. separat antenne til AIS (har VHF antenne i mastetopp). Hvordan bør antennekabel legges og hvordan gjøres dette? Antar det er innvendig i mast, men er det gjennomføringer/hvordan trekkes antenne/skal det bores..? Og: Bør antenne festes med klammer fremfor å bore om salingshornet anvendes? Svekkes salingshorn..?

Mvh/Dag H

Rapporter til moderator   Lagret som logg Lagret som logg  
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
huh (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Montering antenne AIS 5 År, 7 Måneder siden Karma: 11  
Vi har ikke montert en egen antenne til AIS-signaler, men valgte en splitter på den eksisterende vhf-kabelen. Det fungerer bra.

Dag H (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Montering antenne AIS 5 År, 7 Måneder siden Karma: 0  
OK, takk for tilbakemelding. Leverandøren av AIS sa noen opplever forstyrrelse på signalene med splitter, derfor ble ikke det innkjøpt, men da kan det være et alternativ. Til opplysning kan nevnes at jeg fikk svar fra Heitmann at antenne på salingen nok ikke var noen god idè, separat antenne i mastetopp var best, og der ligger det føringer. Fikk også tips om å prøve et alternativ som kan fungere: å tape opp antenne i tak av det store stuerommet i cockpit. Da er det bare å teste.

martin (Bruker)
Senior Boarder
graphgraph
Sv:Montering antenne AIS 5 År, 7 Måneder siden Karma: 24  
Jeg foretok noen undersøkelser rundt dette på min forrige båt. Fikk også beskjed om at antenne splitter vil forstyrre signalene.
Jeg fant også at montering av ekstra VHF antenne må monteres med minimum 1 meters avstand fra andre. Ellers risikerer man absolutt store forstyrrelser.
Resultatet ble montering av separat antenne på eget stativ på push-pit da jeg også skulle ha GPS samt wifi forsterker på samme stativ.

På nåværende båt har jeg valgt en antenne splitter fra Simrad (ikke en billig type).
Er meget fornøyd med dette og har ikke opplevd forstyrrelser i foreløpig bruk og tester.
Nye VHF'er kan leveres med integrert AIS mottaker uten mulighet for å tilkoble egen antenne. Regner med at man derfor har ansett løsningen som bra nok siden dette blir levert.

Jeg er likevel enig i at for en optimal løsning bør egen antenne monteres - altså i god avstand til øvrige antenner og forstyrrende signaler.

Hvis det er også er AIS sender må egen GPS antenne installeres. Disse er nå så bra og kan f.eks. installeres innendørs i båten uten særlig tap av signaler.

JWW (Admin)
Admin
graphgraph
Sv:Montering antenne AIS 5 År, 6 Måneder siden Karma: 0  
I S/Y Spinnwill har vi AIS med Splitter og har IKKE hatt noe problem i det hele tatt.
AIS'n får mye bedre rekkevidde med splitter og antennen i mastetoppen. Det er en Aktiv splitter levert sammen med AIS'n, og det kan være årsaken til at det fungerer så bra.

Vil anbefale denne løsningen!

Jens-Werner

GGå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Hovedmeny

Registrering