Jeanneauklubben

• Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hjem Diskusjonsforum
Jeanneauklubben forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes (1 visning) (1) _WHO_ONLINE_GUEST
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes
Tringe (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 7 År, 4 Måneder siden Karma: 5  
Hei.
Nå nærmer det seg sesongstart for oss på Sør-Vestlandet. På vår SO 40.3 har vi en Lofrans ankervinsj med spadeanker (Rocna?) foran. Forrige eier har benyttet en SAV dregg akter sammen med Ankorlina. Jeg for min del har ikke tenkt å ta sjansen på dreggen, men tenker på noe mer solid. Tenkte derfor å spørre dere her på forumet om kommentarer og tips? Jeg vurderer et 15 kg M-anker (Bruce kopi) med 6-8 meter 8mm kjetting. Hvordan blir det å trekke dette opp for hånd? Lar det seg gjøre når det evt en brukt sammen med Ankorlina? Eller viil det være bedre med blytau sammen med daumann?
Ser også at noen på forumet her har spurt om tips vedrørende vinsj akter. Har noen erfaringer med dette? Type vinsj? Antar at den i så fall må monteres innvendig i lager rommet akter vis a vis gassrommet.
Hvilket fabrikat av vinsj og type er i så fall til å anbefale? Fritfall? Med tau eller kjetting?
Takknemlig for svar og tips.
S/Y XO av Stavanger

Rapporter til moderator   Lagret som logg Lagret som logg  
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
høgslund (Bruker)
Expert Boarder
graphgraph
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 7 År, 4 Måneder siden Karma: 4  
Joda, du kan bruke 15 bruce kopi det er et godt anker, jeg har selv brukt det på rull med kjetting i boksen på pushpiten, og samme ankeret med blytau og 3 kg daumann, den er helt essensiell, for å sikre feste, da vinkelen mot ankeret blir drastisk forbedret, og skaper en god fjæringsvei i tauet.
jeg brukte dette på begge mine tidl. båter SO 37.1 og nå min 42 DS, før jeg tok meg råd og tid til å montere vinsj bak, glem 20 kg, den er for tung å håndtere uten vinsj, tro meg!, jeg er murer og 1,90, har løfte et og annet opp i gjennom åra, men jeg svor og banner over hvor tungt det var. Men en fin strl . til 1000 w vinsj
Vel ,der benyttet jeg meg av begge tilfellene av Industri Lambertseter sine INSIDE vinsjer, de er "bulletproof" når det kommer til relabilitet, solid konstruksjon og lettfattbart å montere, alt er i moduler og "plug and Play" oppsett.
Når det snakkes om ankere så er det som å sammenligne Volvo, BMW, og mercedes.
det er mye om hvilke bunnforhold som råder, ingen ankere er best i alt, jeg har prøvd så mye ankere og feila masse på dette, Og jeg har endt opp med Bruce kopien, hvorfor sier du kanskje?, vel jeg synes den er finest på rulla foran og bak, rustfri og blank, he he.
Neida, men jeg har opplevd den som en god venn, ellers bruker jeg et danforth anker når jeg vet det er steinbunn, å ha to typer ankere og hvite hvilke begrensninger hvert enkelt har, er en trygghet til å sikre sine verdier på en best mulig måte.
se gjerne denne testen gjort av båtmagasinet. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-7-ankere
Lykke til.

Siste endring: 09/01/2013 23:18 Av høgslund. Grunn: trykkleif

"Spray"
Beno (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 4 År, 3 Måneder siden Karma: 6  
Hei Tringe!
Ser av innlegg at du har et sparebanker, mulig Rocna. Har du baugspyd? Ser på nettet hvor de beskriver at Rocna kommer borti baugen i fbm heving og senking av ankeret uten baugspyd.

Mvh Beno, 40.3

Tringe (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 4 År, 3 Måneder siden Karma: 5  
Hei Beno, ja det er nok et Rocna. Vi har ikke hatt problemer med at dette kommer borti baugen når vi hever ankeret. Men forsøker å være litt forsiktig i det ankeret kommer opp av vannet. Er svært godt fornøyd med dette ankeret.
Hilsen Tringe

Beno (Bruker)
Fresh Boarder
graphgraph
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 4 År, 3 Måneder siden Karma: 6  
Så bra Tringe! Da forstår jeg det slik at dere ikke har baugspyd, men det originale beslaget i baugen?

Mvh Beno

Tringe (Bruker)
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Ankervekt og type - erfaringer og anbef. ønskes 4 År, 3 Måneder siden Karma: 5  
Hei Beno,
ja det stemmer. Vi har det originale beslaget i baugen. Ikke baugspyd.

Mvh
Tringe

GGå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Hovedmeny

Registrering