Jeanneauklubben

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Hjem Nyheter Baugpropell - ikke bare for pyser!

Baugpropell - ikke bare for pyser!

E-post Skriv ut PDF

baugpropell 1

Vi har klart oss uten baugpropell i alle år, så hvorfor anskaffe det nå? Tidligere har vi ledd og irritert oss over hodeløse båtførere som ikke tror det går an å manøvrere uten. For oss har det vært et hederstegn å gli på plass i havna uten at naboen merker at vi kommer, selv om de sitter ute i cockpit og spiser middag.

Dette er målet og drømmen, men alle som har vært i båt en stund har opplevd å underholde resten av havna på vei inn på plass. For det første er det ikke alltid (les nesten aldri) vindstille. Skal du inn på en vanskelig plass med strøm i tillegg på et ukjent sted, kan det være greit å ha en baugpropell å justere med. Etter at vi fikk installert vår «pänsjonärsnurra» er vi blitt modigere når vi går inn i ukjente havner. Den blir ikke mye brukt, men den er grei å ha i bakhånd.

Før du bestemmer deg, bør du ha tenkt gjennom ulempene. En tradisjonell baugpropell vil kunne stjele fart ved at den ødelegger «aerodynamikken» i baugen. Dette kan forhindres ved å bygge opp en forhøyning foran tunellen, eller du kan velge en nedfellbar propell. Den er ute av veien når du ikke trenger den, men dobbelt så dyr som en i tunnel. I tillegg har den flere bevegelige deler som kan gå i stykker. Andre ulemper ved begge typer er økt tyngde i baugen. Noen vil også savne den lagerplassen som baugpropellen stjeler.
baugpropell 8b
Vær oppmerksom på at noen båter har for liten plass til en tradisjonell baugpropell. Da kan du ikke velge, da er det nedsenkbar som gjelder.

Når vi først hadde bestemt oss for å montere baugpropell, var spørsmålet: Hvor mye er vi villige til å betale for dette? Den enkle og kostbare løsningen er selvfølgelig å sette alt bort, men vi ønsket en løsning der vi hadde kontroll over alt som ble gjort slik at resultatet ble best mulig. Det blir gjort mange middelmådige eller dårlige installasjoner ifølge klubbens motorkyndige ekspert, Ivar Walberg. Ivar driver Walberg Marineservice i Skjebergkilen. Han ser mange båter i løpet av en sesong, og har gjort seg noen tanker, blant annet om hvordan en baugpropell best bør installeres.

Hva slags propell skal du velge? Etter å ha spurt mange av våre «langere» av båtutstyr, er svaret entydig. Sleipner leverer svært gode baugpropeller, og som en bonus er de produsert i Fredrikstad.Dette betyr at det er lett å få tak i deler og få hjelp underveis. De leverer mange forskjellige modeller og størrelser. Selvfølgelig er det viktig å velge en modell med en skyvekraft som passer din båt. Propellen skal jo helst ha styrke til å hjelpe deg ut av en situasjon der det blåser en del.

Bildet over er tatt på en opplagsplass og viser en baugpropell på en motorbåt som ikke er støpt skikkelig inn. I verste fall kan tunnelen her løsne og båten risikerer å gå ned.

For å få gjort jobben skikkelig valgte vi å kontakte Rune Johansen som driver TK båt i Fredrikstad. Rune ble varmt anbefalt av vår høyst kompetente venn, Svein Gretland i Fredrikstad. Rune Johansen borer i hull i båten og plaster inn tunnelen for kr 5 000-6 000,-. Vi fikk ham også til å hjelpe oss med å montere propellen, mens vi valgte å koble propellen, prime, ha på bunnstoff og montere det elektriske selv. Dessuten var vi til stede hele tiden mens Rune jobbet, og fikk mange gode råd underveis.

Boring av hull
Bildet til venstre viser spesialverktøy for å lage hull

baugpropell 3
Her er gelcoaten fjernet for å lage en forhøyning i forkant av propellen

baugpropell 4
Glassfiberjobber innebærer mye støv, og det er viktig å dekke skikkelig til. Hvis ikke, får du en stor vaskejobb i etterkant. Derfor ble vi veldig glad da Rune krøp inn i stuerommet i forpiggen og ba meg om å forsegle stuerommet over ham.

baugpropell 6
Her er forhøyningen laget og røret plastes inn

baugpropell 9
Innvendig montering

Sleipner har produsert flere videoer om hvordan du installerer baugpropell.

Rune holder til i Fredrikstad der han bygger TK jolla. Han har totalt produsert 750 joller i tillegg til å ha montert over 300 baugtrustere. Dersom du vil ha hjelp av Rune, men ikke holder til i Fredrikstad kan han også reise noen mil, men da må du selvfølgelig betale for dette. Du kan få tak i ham på telefon 905 37 462

 

Foto: Alf Morten og Grete Karin Granholt

Sist oppdatert tirsdag 19. mai 2015 17:58  

Hovedmeny

Registrering

Din mening

Hva er viktigst for deg