Jeanneauklubben

• Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Hjem Nyheter "Zita" på Kanariøyene - del 2

"Zita" på Kanariøyene - del 2

E-post Skriv ut PDF

Isla Graciosa

Her fortsetter Martin Heltorp historien om familiens seilas til de forskjellige Kanariøyene. Her skriver han om hvordan familien opplevde de forskjellige øyene underveis. Han understreker at dette er deres egne inntrykk av øyene og at de dermed kan avvike fra informasjon og beskrivelser i reisehåndbøker og lignende.

ISLA GRACIOSA
Dette er virkelig en perle utenom det vanlige. Det meste av øya er ubebodd og man kan gå lange turer uten å treffe andre mennesker (høysesongen medfører selvfølgelig noen ekstra dagsturister).
En liten landsby omfavner en havn med to utliggende brygger samt moloen. Her bor nok mest tilflyttede mennesker, men det er en meget spesiell atmosfære. Man kjenner at roen sprer seg i hele kroppen.
Nå må de fleste ligge på svai sør på øya og oppholder seg stort sett langLanzarotes den flotte stranda i samme bukt. Vi var så heldige (iherdige) at vi fikk plass i havna og lå trygt samtidig som vi kom litt nærmere tettstedet. Barna hemmet oss dessverre på grunn av barnevogn så vi fikk ikke utforsket øya slik som vi ønsket, men trivdes godt de dagene vi var der.

LANZAROTE
Her har vi vært på ferie tidligere, så iveren etter å utforske var ikke helt på topp. Vi leide likevel bil en dag og fikk se et fantastisk vulkanlandskap, en enorm grotte og kamelsafari for første gang på datteren (det er blitt flere av dem her nede).
Havnene har vært meget gode med topp fasiliteter og tilbud. Marina Rubicon har til og med svømmebasseng dedikert til maFuerteventurarinaens gjester og utmerker seg som den aller beste havnen vi har besøkt.

FUERTEVENTURA
Fuerteventura overrasket oss meget positivt fra første stund. Også dette er en kjent øy for ferieturisme, men deler av øya virker totalt uberørt og havner/ankringsplasser kan være fritt for andre båter. Mange hopper over eller seiler fort ”forbi” Fuerteventura på vei mot Atlanteren. For oss ble det en absolutt favoritt og spesielt i Corralejo i nord trivdes vi godt (veldig få stopper her blant annet på grunn av misvisende beskrivelser i pilotboka). Må også påpeke Morro Jable i sør som er en virkelig ferieidyll. Det er en hyggelig by med kritthvit strand som strekker seg så langt øyet kan se. Dette var flott!

GRAN CANARIA
Gran CanariaSørsiden av Gran Canaria er kjent som den mest værsikre i området og derfor godt utbygget for turisme. Vi utnyttet ikke mulighetene så godt og har derfor ikke reist noe særlig innover øya. Det er blitt flere besøk hjemmefra og nye bekjentskap mens vi oppholdt oss på Gran Canaria, så det sosiale var mest i fokus. Julen ble feiret i Mogán sør på øya, som også krevde en del handling og tilrettelegging for barna. Mogán er kjent for sin særegne arkitektur. Spesielt havneområdet med de omliggende kvartalene er utrolig flott så vi nøt mange hyggelige kvelder i dette området. Puerto Rico ble vi også godt kjent med og kan enkelt beskrives som "Lille Skandinavia". Der er norsk og svensk de vanligste språkene og med et så lite sted blir det nokså pågående. Havnen ligger uansett litt på siden slik at man trekker seg unna og ligger "i fred" nede ved båten.
Vi lå en god stund i Las Palmas, og trivdes meget godt i denne storbyen. Det er gode handlemuligheter både i byen og store shoppingsentre i utkanten. I tillegg er gamlebyen hyggelig med en rekke koselige gaterestauranter som står i kontrast til en slik storby. Det er i Las Palmas vi har talt de aller fleste lekeplassene, så barna trivdes godt med dem og fin strand like ved havna.

TenerifeTENERIFE
Vårt første møte med Tenerife var en kort stopp i havnen San Miguel før videre seilas mot La Gomera. Pilotbøker (og andre seilere) hevder at flere havner er lite gjestfrie mot fritidsseilere så man bør forholde seg til de "kjente" havnene.
Vi har i etterkant besøkt havnene Playa Sur og Santa Cruz. Playa Sur er et hyggelig lite sted. Stille og rolig men med en spesiell atmosfære. Santa Cruz var ikke helt som forventet. En helt ok by men egentlig ikke noe spesielt. Flott hvis man er ute etter å handle.
Puerto de la Cruz og La Laguna har virkelig imponert. Veldig koselige gater med masse flott arkitektur, serveringssteder og parker. Begge ligger nor på øya og er steder vi trives veldig godt.
Loro Parque ble vi faktisk litt skuffet over. Det er den mest anerkjente og omtalte dyreparken her nede men er overraskende liten. Nå var selve parken og noen av anleggene flotte men etter besøk av tilsvarende parker på Fuerteventura synes vi den var noe oppskrytt. Barne hadde uansett en flott dag og det medførte jo til en ekstra tur til Puerto de la Cruz.

La GomeraLA GOMERA
San Sebastian er den tryggeste havna på øya og ligger ved et hyggelig tettsted hvor vi fant oss godt tilrette. Dette var vårt første møte med de virkelig ”grønne” øyene og her finner man mange fotturister på ferie. Det er fine strender og hyggelige smågater. Veiene er ganske svingete så vi hadde noe bilsyke ved rundturen på øya, men det var absolutt verdt turen. Her er det mange flotte landsbyer og det er tydelig at man kan bruke lang tid på å gå turer i fjellene. Dessverre begrenser det seg også her med vår barnevogn.

EL HIERROEl Hierro
Vi seilte til havna Restinga sør på øya og fant umiddelbart en ro i hele kroppen. Stedet var behagelig stille og rolig, men har de ”normale” tilbudene innen rekkevidde. Havnen er nylig oppgradert og har blant annet en molo som overgår alt vi tidligere har sett (flotte utsmykninger). Det er lagt ut brygger med noen ledige gjesteplasser og siden strøm og vann er under installasjon forventer vi at dette blir en meget populær havn med tiden.
Nå kom vi i lavsesongen, så turisme var tilnærmet fraværende men stranden var flott (liten) og restaurantene hyggelige. Det er vanskelig å se for seg høysesongen hvor spesielt spanjolene inntar stedet med stormskritt fordi det var deilig ”folketomt” nå.
Skogen og trær var utrolig flotte og også her er tilbudene mange for dem som liker å gå tur. Det ble merkbart fjelluft og kjøligere oppe i fjellet men bare deilig i forhold til vår normale hverdag. Dette er vår favoritt blant øyene, totalt sett.

La PalmaLA PALMA
Variasjonene og mangfoldet
på øya er enorme. Man reiser til gamle eller nye vulkaner (1971), tettbegrodd skog, huletegninger fra urbefolkning, fantastisk flora og en meget hyggelig hovedstad. Her er det mye å oppleve når været er på din side. Dessverre var vi litt uheldige og traff tette skylag når vi reiste opp i fjellene. Vi så stort sett tåke og regn, opplevelsen ble noe redusert. Siste dag før avreise leide vi bil og utforsket den sørlige delen av øya under mye bedre forhold. Det ga mersmak og vi så mye fin natur og vulkaner.
Været har normalt stor påvirkning, mye gråvær og regn ødela nok en del av totalopplevelsen vår. En helt ny marina i Santa Cruz burde hjulpet noe men denne må være feilkonstruert. Selv små dønninger ute medførte uholdbare forhold i havna. Vi seilte videre etter halvannen uke. Da var vi lei gråvær og konstant sjøgang i havna.

Den første delen av denne artikkelen finner du her.

Hjemmesiden til "Zita" finner du blant langturslenkene våre.

Foto: Martin Heltorp og Susan Olden

Denne serien ble først publisert på sidene våre i februar og mars 2011

Om to uker er Martin tilbake med oppsummeringen av familiens store etårsseilas.