Jeanneauklubben

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Hjem Nyheter Stell av seil og sprayhood etter sesongen

Stell av seil og sprayhood etter sesongen

E-post Skriv ut PDF

Vinteren nærmer seg og da er det både nyttig og lurt og planlegge neste sesong. Med det følger at du bør se over, vaske og stelle seilene forskriftsmessig. Her kommer en ønskereprise på denne artikkelen.

Det samme gjelder sprayhood, cockpitkallesje og evt lazybag. Er det noen sømmer som bør gås over eller andre svakheter som trenger ettersyn? Kunne seilene trenge en vask og er det maljer og andre metalldeler som trenger omsorg? Hvordan ser plastvinduene ut?

Vi har snakket med seilmaker Erik Abrahamsen på Høybråten i Oslo, og fått noen gode råd. Dersom du kan få det til, anbefaler Abrahamsen å vaske seilene selv. Det betinger et stort badekar eller et annet sted hvor du kan legge seilene utover og ha tilgang til ferskvann. For vask av seil kan man fint bruke et vanlig vaskemiddel som blå Biotex, og ikke for varmt vann, rundt 30 grader. Dersom det er noen gjenstridige flekker, kan du gni med svamp eller en myk kost, men vær klar over at stiv bust kan ødelegge sømmer og struktur. Det finnes mange vaske- og rensemidler for seil, men ofte vil det du allerede har i huset være helt greit og rimeligere. Klor anbefales ikke, fordi seilene må skylles svært godt etterpå – og det kan jo være et problem. Abrahamsen anbefaler ikke høytrykksspyler – det blir fort for hardhendt behandling. Skyll seilene og heng dem opp. Dette siste er gjerne lettere sagt enn gjort. Det enkleste er kanskje å montere og heise dem.
Du kan også få firmaer til å gjøre dette for deg, men Abrahamsen mener at her er hjemmegjort like bra som kjøpt. Trenger du derimot å reparere, er en seilmaker tingen hvis vi ser bort fra de helt enkle reparasjonene.

Tauverket har heller ikke vondt av en vask + skyll. Tauverk uten metall- og gummideler kan vaskes i badekar eller vaskemaskin på 30 grader med vanlig vaskemiddel men bruk ikke skyllemiddel. En av de store tauprodusentene opplyser at en ikke må benytte tøymykner på flettet tau (fall og skjøter) da kjernen slipper kappen og ofte slår seg ut i løkker. For å beskytte tauverket kan du bruke en vaskepose alternativt et gammelt putevar og knytte igjen for å hindre at tvinnet tau "slår seg opp".

Når det gjelder sprayhood, cockpitkallesje og eventuelt lazybag, kan mye gjøres selv også her. De kan vaskes i 30 graders vann i badekaret med for eksempel blå Biotex. Vanskelige flekker og jordslag kan fjernes med 5-10 % klorløsning. Det høres kanskje rart ut, men jordslagfjerningsmidler inneholder faktisk også klor. Det som er viktig er å skylle veldig godt etter bruk av klor. Ikke bruk for varmt vann når du vasker, stoffprodusentene avbefaler maksimum 30 grader for at ikke stoffet skal krympe. Er det likevel vanskelig å få sprayhooden på, fukt den og sett den på våt. Når sprayhooden begynner å bli vanntung (den trekker vann), er det på tide å impregnere den. Her anbefaler Abrahamsen et silikonholdig impregneringsmiddel. Ikke impregner for ofte, det kan føre til at stoffet blir for tett og ikke puster, som igjen kan gi jordslagsflekker.

Til vinduene er det greit å bruke vanlig vindusvask på sprayflaske og en klut eller papir som ikke loer. Grønnsåpevann kan gjøre vinduene melkehvite og ugjennomsiktige. Vinduene i sprayhooden til Jeanneaubåtene er ofte stive, og det gjør at sprayhooden er vanskelig å legge ned eller brette. Det blir lett brettemerker. Etter noen år blir gjerne sikten dårligere. Vi og flere med oss har skiftet til en tynnere og mykere plastkvalitet, og er svært godt fornøyd med det. Abrahamsen tok kr. 1200,- for jobben med å skifte vinduer på vår SO37.

Denne artikkelen ble først publisert i mars 2009, men omarbeidet og lagt frem på nytt nå i forbindelse med vinterklargjøringen.

Fotografier: Lene Nyheim og Kristen Thorsen

Sist oppdatert søndag 21. oktober 2012 11:46  

Hovedmeny

Registrering

Din mening

Hva er viktigst for deg